Aan het werk! - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van Joke Burg - WaarBenJij.nu Aan het werk! - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van Joke Burg - WaarBenJij.nu

Aan het werk!

Door: Joke van der Burg

Blijf op de hoogte en volg Joke

27 November 2012 | Nepal, Nepalgunj

Het heeft dan even geduurd, maar ik ben nu echt aan de slag.
Het is moeilijk om een momentje te vinden om ongestoord op het internet te zitten voor een verslagje. maar... nu lijkt het te lukken. Ik ben nu ruim een week aan het werk op de "day care" van Hamro Gaun, het opgezette project van vVeldwerk. Hierover vertel ik een andere keer wat meer.
Maar nu over mijn werkzaamheden.
Kinderen vanuit de omgeving die normaal niet naar school gaan, kunnen hier 2 jaar opgevangen worden. De ouders van deze kinderen hebben zelf meestal niet op school gezeten en kunnen dus niet lezen of schrijven.De kinderen krijgen hier dan 2 keer eten, worden wekelijks gebadderd en ontluisd ,krijgen les in het eerste lezen en schrijven en kunnen heerlijk ( (buiten) spelen.Op vrijdag komt er een dokter langs en zo af en toe een tandarts.
De dag begint altijd met "cirkeltime". De kinderen zitten op een kussen op de grond en dan worden liedjes gezongen, gebeden, en niet te vergeten het Nepalese volkslied gezongen.
Het lezen ( en rekenen) gaat er heel bijzonder aan toe. Er zijn geen hulpmiddelen. De kinderen hebben in hun rugzak een paar schriftjes en daarin wordt op school , en thuis, gewerkt. Elke dag krijgen ze "homework". De kinderen hebben het over " Hoomwok " en gaan daar heel graag thuis mee aan de gang.( Ze hebben natuurlijk ook niet veel andere dingen te doen..) Ze schrijven dan b.v. 10 keer : "Today is tuesday", zonder te weten wat het betekent.
Mijn taak is de leerkrachten te ondersteunen en het onderwijs misschien iets kindvriendelijker te maken.Gisteren heb ik met waterverf van Terschelling ( ja, Coby) een geweldige activiteit kunnen doen met de kinderen. En wat een concentratie en wat een enthousiasme! Echt fantastisch!
Volgende week begin ik met het geven van Engelse les aan een aantal mensen die hier werkzaam zijn en graag wat meer Engels willen spreken.
Ben benieuwd!

Het begint donker te worden en ik moet nog 10 minuutjes lopen, dus ik stop met mijn verhaaltje.
Tot volgende keer en heel veel warme groetjes uit dit prachtige stukje van de wereld.

Liefs van Joke

  • 27 November 2012 - 12:58

    Linda:

    Ah Joke, eigenlijk voelt het voor jou misschien wel een beetje als 'thuis', zo verschrikkelijk ver weg voor de klas. Want 'cirkeltime' is toch eigenlijk gewoon een kringgesprek? ; - ). En ook al klinkt hoofdschoudersknieënteenknieënteen vast heel anders in het Nepalees... de kindertjes zingen en gebaren het vast met dezelfde passie als hier?
    Bijzonder, dat eten op school. Dat is vast een extra stimulans om iedere dag de ongetwijfeld verre tocht naar de klas maar weer te maken.
    Mijn oog valt ook op de (Indiase) plaatsnaam links onderin het vakje dat aangeeft 'waar jij nu bent'. Ten eerste omdat dit de geboorteplaats is van de Britse zanger van wie ik vroeger een megafan was: Cliff Richard. Maar ten tweede vooral omdat ik hoop dat die plaatsnaam verwoordt wat bij jou nu de boventoon voert bij je prachtige werk in Nepal: Lucknow... geluk nu!
    Heel veel mooie momenten met de kinderen van daar.
    Graag tot de volgende keer.
    Liefs terug,
    Linda

  • 27 November 2012 - 13:37

    Aad:

    goeie dag Joke

    ik zit nu effe je verhalen te lezen, het klink wel erg bassic.

    veel plezier nog en doe je ook de groetjes aan Nel.

    groet, Aad



    p.s. ik vier 29 december dat ik 50 wordt, het zal jullie wel niet lukken om erbij te zijn

  • 27 November 2012 - 13:37

    Aad:

    goeie dag Joke

    ik zit nu effe je verhalen te lezen, het klink wel erg bassic.

    veel plezier nog en doe je ook de groetjes aan Nel.

    groet, Aad



    p.s. ik vier 29 december dat ik 50 wordt, het zal jullie wel niet lukken om erbij te zijn

  • 27 November 2012 - 15:35

    Jannie Van Loenen:

    Dag joke,

    Wat leuk om je eerste ervaringen van je echte werk te lezen. Het zal eerst nog een beetje zoeken zijn naar de mogelijkheden die er voor jou zijn maar het klinkt goed. Een kring is natuurlijk bekend en liedjes zingen kinderen overal ter wereld vrolijk mee. Heb jij ook van de maaltijd geproefd? Zit daar nog een beetje variatie in ? Hoe is het eten? Moeten/kunnen jullie zelf koken of eten jullie in het kindertehuis.

    Groeten en een kopje van Siep,
    Jannie

  • 27 November 2012 - 17:00

    Ank:

    Hallo Jokie,

    Leuk om wat van je bezigheid te horen! Wat een andere wereld toch, je kunt ze niet eens vergelijken! En missen de kinderen hun thuis erg? En wat leuk dat je ook iets creatiefs kunt doen, wat zullen ze daarvan genieten. Ik verheug me al op je volgende vertelsel!

    liefs van Ank

  • 27 November 2012 - 21:16

    Annemieke:

    Leuk om te lezen.Ongelooflijk,he, 10 keer iets opschrijven zonder te weten wat je schrijft....
    Ik ga je nu een mail sturen.Wil je me laten weten (als je weer in de gelegenheid bent om te internetten )of je die mail ontvangen hebt ? Heb je trouwens mijn sms binnen gekregen met je erjaardag of werkt dat niet?? Succes verder en...sterkte

  • 27 November 2012 - 23:20

    Truus Vlaar:

    Joke wat ben je goed bezig! Wat zal je dit een voldoening geven en wat heerlijk dat de kinderen zo enthousiast zijn. Ik zit momenteel nog in Nw. Zealand dus heb ook absoluut geen klagen, doe Nel de groeten van me en nog heel veel plezier. In het voorjaar spreken we weer eens af en gaan we het er uitgebreid over hebben. Groetjes Truus

  • 28 November 2012 - 12:24

    Mery:

    Hoi Joke en Nel,

    Leuk weer wat van je te lezen.
    Je bent goed bezig. Allemaal mooi ervaringen die je nooit meer zult vergeten.
    Ik print je stukjes nog steeds uit voor Afra. Ze laat je weten dat het erg stil is zo zonder jou in de buurt.
    Succes met de Engelse lessen. Leuke uitdaging!
    Groetjes van Mery en alle vaste klanten uit ons winkeltje.

  • 29 November 2012 - 09:45

    Edwin:

    Hoi Joke, heb net de verhalen gelezen. Al heel wat gezien. Veel plezier nog! Groeten.

  • 30 November 2012 - 11:28

    Margriet Boon:

    Dus het echte werk is nu begonnen?
    Tuurlijk moet je even je kwaliteiten aan de kinderen overbrengen hoor, gewoon lekker kliederen en "echt spelen" zoals kinderen dat behoren te doen. Jij als geen ander kunt dit overbrengen. Zet hem op!
    En met dat engels zit het ook wel snor, ze kunnen je toch niet controleren op verkeerd taalgebruik.
    Joke nog van harte gefeliciteerd hoor met je verjaardag 20nov. het is al even terug, maar het was
    me even ontschoten.
    dikke kus Margriet

  • 01 December 2012 - 12:23

    Astrid:

    Ha Joke. Wat ben jij toch altijd heerlijk positief. Menigeen zal gek worden van de loop 'today is Tuesday', maar jij ziet er de lol van in. Super! Veel plezier nog en tot de volgende entry, ik kijk ernaar uit.
    Astrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

Nog drie weken te gaan, en dan... vlieg ik naar Nepal. In een heel vreemde omgeving pak ik mijn oude beroep weer op. Ver van huis probeer ik ook de kinderen daar weer een stapje verder te brengen. Nu ben ik heel nieuwsgierig naar wat het nieuwe leven me gaat brengen. Hopelijk voel ik me daar snel thuis. Om ook alle familie en vrienden in Nederland niet uit het oog te verliezen, zal ik zo nu en dan een berichtje via deze site versturen.

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 571
Totaal aantal bezoekers 15379

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 02 Februari 2013

Vrijwilligerswerk in Nepal

Landen bezocht: