extra verblijf in de bergdorpjes - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van Joke Burg - WaarBenJij.nu extra verblijf in de bergdorpjes - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van Joke Burg - WaarBenJij.nu

extra verblijf in de bergdorpjes

Blijf op de hoogte en volg Joke

12 November 2012 | Nepal, Nepalgunj

Tjonge, wat boffen we toch!
De 10 dagen introductie zijn afgerond .We hebben erg veel gezien en gedaan en vooral erg veel genoten.
Nu zouden we aan de slag gaan, maar...de TIHAR (lichtfeest) begint hier. Dit is een heel belangrijk feest voor Nepal. Alle scholen zijn daarom een week lang gesloten.
Vannacht konden we er niet van slapen. De hele nacht klonken er opgetogen stemmen en gezang, veelal van kinderen, tot het licht werd.
In de dorpjes zagen we deze week al dat er gewerkt werd aan een metershoge schommel van bamboe. Die wordt speciaal voor dit feest neergezet.
Deze wordt uitsluitend tijdens de TIHAR gebruikt; daarna wordt hij direct weer weggehaald.( wat jammmer eigenlijk, want ze hebben al zo weinig...)
Veel gebouwen worden versierd met lichtjes, vaak knipperend!
Natuurlijk is het voor ons leuk om dit te zien; de juiste waarde ervan in te schatten is weer moelijk.

Nel en ik hebben besloten vanochtend niet mee te gaan naar het drukke Kathmandu. We blijven hier voor een trekking.
Morgenvroeg gaan we met een drager en een gids op pad de bergen in voor 5 dagen.
We zullen elke dag 5 á 6 uur lopen en overnachten dan in de bergdorpjes. We hopen dat het weer iets helderder wordt, zodat we volop kunnen genieten van de witte sneeuwtoppen .Gisteren hebben we boven de Himalaya gezweefd tijdens de paragliding. Dit is toch verrukkelijk om je tussen de bergen net zo voort te bewegen als een vogel. Echt Fantastisch!!! Overigens is de temperatuur hier heerlijk. We kunnen overdag in een t-shirtje lopen; 's avonds koelt het flink af. De thermos-legging komt dan weer goed van pas.
De komende week zal er geen berichtje komen, want we zijn voorlopig van alle comfort afgesloten. Ook wel weer lekker hoor, want al die tevergeefse internetpogingen zijn niet zo rustgevend!

Misschien de volgende keer een fotootje, maar voorlopig doen jullie het nog even met een beetje fantasie!

Veel liefs, ook van Nel,

Joke

  • 12 November 2012 - 08:28

    Mary:

    WOW dat klinkt allemaal geweldig. paragliden!!! dat zal inderdaad een mooie ervaring zijn. geniet van jullie tocht door de bergen. groetjes uit Heerhugowaard.



  • 12 November 2012 - 08:57

    Linda:

    Ha Joke, je schrijft beeldend genoeg om de fantasie te prikkelen hoor. De sneeuwtoppen in 'vogelperspectief'... ik zie ze bijna voor me. Maar, een fotootje op z'n tijd kan nooit kwaad ;-). Geen idee of je vóór de internetloze bergweek nog een keertje inlogt, maar ik wens je graag een heel mooie expeditie samen met Nel. Fascinerend in dat hoge gebergte ronddwalen. Zal best fysiek zwaar zijn, dus 's avond maar veel linzen met rijst.
    TIHAR klinkt mooi. Zo heb je je 'eigen lichtjesfeest' van 11/11 in West-Friesland vast niet zo erg gemist. Volgens mij zijn jullie daar zo in een andere wereld dat je niet meer helemaal de kalender in je hoofd hebt. En groot gelijk! Ga genieten op hoog niveau.
    Tot de volgende keer.

  • 12 November 2012 - 09:06

    Maaike Van Der Burg:

    Hoi Joke en Nel,

    Wat een belevenissen allemaal. Te gek hoor! We wensen jullie een mooie week toe in de bergen.
    groeten Lowie en Maaike

  • 12 November 2012 - 11:42

    Dick:

    Je schrijft dat je morgenochtend vroeg de bergen in trekt. Jullie lopen als ik het goed gezien heb 4 uur en 3 kwartier voor op ons. Dus misschien is dit voorlopig één van de laatste berichten die je leest. Ondanks dat je internet en elektriciteit het niet altijd doet, hoop ik dat je je camerabatterij nog bomvol hebt kunnen laden. Dit is natuurlijk 'once in a lifetime'.
    Dit jaar kopen wij nog één keer de NOVIB kalender, volgend jaar kunnen we wel bij jou terecht denk ik.
    Veel plezier in de bergen en blijf goed ademen!
    Dick

  • 12 November 2012 - 15:21

    Lize:

    Hallo Joke,
    Heb jij al die energie vanuit Nederland meegenomen of daar gekregen? Het lijkt mij fantastisch om een trekking te gaan doen van het ene bergdorpje naar het andere dorpje. Elke dag wordt een verrassing voor je. Jij bent natuurlijk goed getraind om zo'n bergwandeling te gaan maken. Heerlijk die natuur om je heen! Ik wens je samen met Nel een te gekke tocht toe.
    Groeten van Lize.

  • 12 November 2012 - 16:46

    Annette:

    Hallo Joke,

    Wat leuk om steeds weer iets van je te horen!
    Hartelijke groeten, ook aan Nel, vanuit Nibbixwoud.

  • 13 November 2012 - 11:00

    Margriet:

    Hey Joke en Nel,

    Hey hallo daar!!!!!!!!!!! De introdictie is nog niet helemaal afgelopen zeker omdat jullie de bergen nog in gaan? Wanneer is de planning voor het "echte" werk?
    Geweldig wat jullie allemaal mee maken, en wat een lef! Ach dat wist ik eigenlijk ook al dat jullie meiden met pit zijn anders was je dit avontuur niet aan gegaan. Pas goed op jezelf, blijf door je neus ademen en veel koolhydraten voor de energie.
    Knuffel Margriet vanuit Venhuizen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

Nog drie weken te gaan, en dan... vlieg ik naar Nepal. In een heel vreemde omgeving pak ik mijn oude beroep weer op. Ver van huis probeer ik ook de kinderen daar weer een stapje verder te brengen. Nu ben ik heel nieuwsgierig naar wat het nieuwe leven me gaat brengen. Hopelijk voel ik me daar snel thuis. Om ook alle familie en vrienden in Nederland niet uit het oog te verliezen, zal ik zo nu en dan een berichtje via deze site versturen.

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 15376

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 02 Februari 2013

Vrijwilligerswerk in Nepal

Landen bezocht: