Het eten en drinken bij ons in Nepal - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van Joke Burg - WaarBenJij.nu Het eten en drinken bij ons in Nepal - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van Joke Burg - WaarBenJij.nu

Het eten en drinken bij ons in Nepal

Door: Joke van der Burg

Blijf op de hoogte en volg Joke

26 December 2012 | Nepal, Nepalgunj

Eten en drinken bij ons in Nepal

Lieve Allemaal,
Een poosje terug had ik al beloofd iets te vertellen over de eetgewoontes hier. Het is bij jullie nog kersttijd, dus dan komt zo’n verhaaltje vast goed uit.
Op de eerste plaats kan ik zeggen, dat we hier goed te eten hebben. Waarschijnlijk komt dat ook doordat we hier in de vruchtbare vallei zitten. Volop groenten en fruit wordt hier gekweekt, zoals kool, wortelen, tomaten, komkommers, uien, mais, peulvruchten en aardappelen. Als fruit zijn hier volop bananen en mandarijnenbomen en ook wel pommelo’s. Dit is een soort grapefruit. En dan is er natuurlijk rijst, hét volksvoedsel. Dat zien we nu niet, omdat de terrassen nu gebruikt worden voor de andere producten. In de regentijd ( moesson ) staat het hier vol met rijst, wat , net als al het andere, allemaal handwerk is. Dit is heel intensief, maar tijd speelt geen rol. Je ziet nu hele families op de akkertjes bezig met aardappelen te rooien, de grond om te spitten en te bemesten.
Wij komen dus wat het eten betreft niks te kort. Het koken doen we wat om beurten. Dit is nog niet eens zo eenvoudig, omdat we maar over 2 pitjes beschikken en we met 6/7 man aan tafel zitten. Daarbij kunnen we het kraanwater, als dat er tenminste is, niet zomaar gebruiken. We moeten het heel goed doorkoken. Verder moet je het zo zien dat de keuken uit een vierkante ruimte van ong. 4 bij 4 m. is, betonnen vloer, een “ aanrecht” los van de muur en een butagasfles die er vaak zomaar mee stop Het is bij thuiskomst nu ook niet warmer dan 10 graden. Regelmatig zoeken we daarom een restaurantje in het dorp ( stadje ) op. We hebben de keuze uit 3, althans waar wij dúrven te eten. De gelegenheden waar de lokale bevolking naar binnen gaat voor een hap, daar durven wij nauwelijks een kijkje te nemen, zo vies…
Onze favoriet is de “Bamboo”. Het eten is lekker, vrolijke bediening en soms zelfs muziek. Met mijn verjaardag heb ik daar getrakteerd, jaja, 7 personen nog wel. Een soepje vooraf, een hoofdgerecht naar keuze, en de waterpijp toe. En.. volop bier en cola. Nou de schade was 1800 roepies, wat nog geen 17 euro is. Leuk toch? Wel moet ik erbij vertellen, dat de stoelen bijna uit elkaar vallen, dat er soms gewoon kippen rondscharrelen en dat we laatst een rat zagen in het offerhoekje. Daar ligt altijd wel wat rijst en dat vindt ook hij lekker…
De Nepalezen eten met hun hand. Met hun rechterhand wel te verstaan, want de linker is de w.c.-hand. De mensen staan vroeg op en nemen dan meteen al een flinke warme (uiteraard) rijstmaaltijd. Meestal met een soort linzensoep en soms wat aardappelen. Onder ons woont een Nepalese familie en om 7 uur ruik je het eten al. Er wordt erg heet/pittig gekookt. Veel met gemberwortel en erg veel knoflook. Rond 2 uur wordt er weer gegeten en de laatste maaltijd nemen ze voor het naar slapen, zo rond 7 uur. Altijd warm eten dus en altijd rijst als hoofdgerecht. Er wordt praktisch geen vlees gegeten. De Boeddhisten eten sowieso geen vlees en de Hindoes eten absoluut geen koeienvlees, want de koe is heilig. Soms is er iets van kip te krijg, maar ik waag me er echt niet aan. Als je ziet hoe zo’n kippetje buiten in de zon ligt, vol met vliegen, dan is dat toch echt niet zo aantrekkelijk meer. De hoeveelheid rijst die deze mensen naar binnen werken blijft elke keer weer een attractie: een enorm bord met een hoge berg rijst, wat linzensoep, soms wat groente of een sausje. Dit wordt heel snel doorelkaar gekneed en binnen 5 minuten is het op….
Als ik op mijn werk vertel dat wij in Nederland 2 keer per dag brood eten en alleen ’s avonds warm, dan kijken ze me met medelijden aan. Tja, het is maar wat je gewend bent!
Ik wens jullie een gezellige jaarwisseling en vooral een heel mooi, ontspannen 2013! Hier doen we er niet aan mee. Half april komt hier het nieuwe jaar aan, 2070.
Hartelijke groet uit het zonnige, maar ’s avonds wel erg koude , Nepal.

Joke

• 26 December 2012 - 11:44

Jannie Van Loenen:

Hallo Joke,

Wat leuk om al zo snel weer wat van je te horen. Was ook al erg benieuwd wat je daar te eten zou krijgen( kopen) Het dorpje waar je woont is niet zo heel erg klein als er drie restaurantjes zijn waar je kunt eten.
    Het gaat hopelijk goed met je ingewanden. Vandaag tweede kerstdag en zo waar begint de zon te schijnen.
    Het is hier zacht voor de tijd van het jaar 8 à 10 graden. Ook jouw huis blijft goed op temperatuur tussen de 12 en 13 graden. Geniet van de vrije dagen.

Groeten,
    Jannie

• 26 December 2012 - 14:24

Mees Dorleijn:

He joken, mees hier. Ik zit toevallig ook in nepal. Doe vrijwilligers werk in chitwan. Maar momenteel in pokhara voor de curcuit trek. Misschien zien we elkaar. Groetjes

• 26 December 2012 - 23:29

Coby Wille:

Hoi Joke, wat een boeiende schrijfstijl!, erg interessant wat jullie meemaken. Op deze wijze kan ik me er een goed plaatje bij voorstellen. Fijn dat je van het primitieve leven kan genieten en jullie het qua eten goed hebben.Jitske zit op dit ogeblik in Bali ivm vrijwilligersproject van "be more" maar heeft het betreft leefgewoonte wel luxer. Ook zij geniet intens van alles om haar heen. De kerstdagen waren rustig en vredig, nu op naar het nieuwe jaar. We wensen jou alvast een mooi gezond, inspirerend 2013!
    liefs van joukje johannes jente dennis jitske job marije bert en coby xxxxxxxxx

• 27 December 2012 - 09:35

Dick Van Pelt:

Hallo Joke,

Leuk om je uitgebreide verhaal te lezen. Hoewel ver weg, zijn de verschillen in eten toch weer minder groot dan altijd gedacht: kool, wortelen, tomaten, komkommers, uien, mais, peulvruchten en aardappelen eten we hier ook. De bereiding zal wel heel anders zijn, maar toch is de wereld minder groot dan we altijd denken.
    Apart dat je geen jaarwisseling hebt op 31 december. Als ik je goed begrijp leef jij nu al in 2069, een soort sciencefictionwereld dus, hoewel je je daar iets anders bij voorstelt dan hoe jij het nu beschrijft. Maar misschien zijn we tegen die tijd wel allemaal vegetariër, zoals jij nu ook al bijna.
    In Nederland beleefden we een zachte Kerst met temperaturen rond de +10 graden met veel regen en wind.
    De rivieren staan weer hoog, het Woudagemaal is weer aangezet: dan weet je het wel, voorlopig geen Elfstedentocht.

Groeten,
    Dick

• 27 December 2012 - 10:14

Klaas En Wilma Vijn:

Heel boeiend hoor Joke wat jij allemaal doet in de Kathmanduvallei.
    Je schrijft erg leuk en beeldend. Mooi.
    We genieten van je verslagen over je werk en de mensen daar en natuurlijk je reisverslag van de wandelingen.
    Hartelijke groet,
    Klaas en Wilma Vijn

• 27 December 2012 - 11:32

Linda:

Hoi Joke, dus voor jou ook een vega-kerst (en alle weken eromheen). Wat grappig dat de Nepalezen het als 'armoe' beschouwen om twee keer per dag brood te eten. Zo zie je maar dat cultuur zoveel invloed heeft op je ideeën over het leven en alles wat daarbij hoort ;-)
    Ook geen oliebollen voor jullie dit jaar, da's best jammer. Of niet?
    In ieder geval hoef je niet mee te doen met het strakke regime dat volgende week weer begint: bikinidieet, de Dokter Frank-linie, de teljecalorieëntik en de iederpondjegaatdoorhetmondjezwaartekrachttheorie.
    Maar... voor jou hoeft dat eigenlijk sowieso niet zo ; - )
    Ook 'onze' Westfriese Sonja knalt in het nieuwe jaar een gloednieuw dieetboek op de markt. Zelf is ze geenszins van plan haar buik in te houden. Die steekt ze juist trots vooruit, want - mocht je het nieuws hebben gemist bij het ontbreken van Privé en Story in het leesrek daar - ze is zwanger.

Wel heel leuk dat je af en toe uit eten gaat. Da's toch even wat relaxter dan koken/bakken/braden op een tweepitsstelletje in een ijskoude keuken.

Op 31/12 gevoelsmatig toch maar een goeie jaarwisseling. In april dunnetjes (of dik :-) overdoen?
    Hartelijke groet uit zonnig Hoorn, dat in niets doet denken aan die twee kerstdagen, die dan nu ook achter de rug zijn.
    Linda

• 27 December 2012 - 19:40

Mery:

Hoi Joke,

Iedere keer weer leuk om je stukjes te lezen! Wat een andere wereld! En wat knap om je daar zo op je gemak te voelen. Uit eten gaan in zo'n ver land: ook weer een avontuur.
    Hier alles ok." De zaak" is nu 2 weken dicht. Afra is inmiddels geopereerd aan haar heup de 24ste. En komt dus ook even niet terug. Het dunt zo wel erg uit hoor hier. Maar ik geloof dat voor jullie ook het grootste deel erop zit. Het gaat ook best snel; zeker als iedere dag een nieuw avontuur is!
    Groetjes van Mery, Martha en Afra.

• 30 December 2012 - 12:26

Margriet:

Hey Jokensjes,
    Eindelijk een indruk van jullie leven daar. Geweldig! Wat anders als hier in het rijke westen. B THE weg........... We zijn tevreden hoor met 2broodmaaltijden, anders groeien wij dicht.
    Niet in Venhuizen bij de Fam. Boon heel veel gebeurt. Niet echt tijd gehad voor het Kerstgevoel. Vertel je er later over.
    Alles prima nu geef jullie een dikke Kerst en
    Nieuwjaarkus van
    Margriet

• 30 December 2012 - 16:27

Irma:

lieve Joke
    Genoten van je belevenissen en goed te horen dat het goed met je gaat en leuk dat de mensen ons eigenlijk stumpers vinden met een warme maaltijd per dag. De kerst bij mij was erg gezellig Koen was hier een hele week.Joost-Gill twee nachtjes met Kerst en Sanne-Lex met de kinderen een nachtje. Jammergenoeg hadden Thomas-Cathelijne de griep en moesten we het kerstdiner zonder voorgerecht doen. Hugo moet ik niet vergeten hij is m'n steun en toeverlaat en heeft net nog even koffie gedronken en de houtkachel aangemaakt.Joke het grootste gedeelte van je reis zit er al weer op. Ik wens je een gelukkig,gezond en liefdevol 2013 en tot de volgende keer(ook voor Nel)

hartelijke groetjes Irma

• 30 December 2012 - 16:41

Tonny De Jonge:

Lieve Joke

Wat beschrijf je alles mooi, zo bijzonder allemaal.
    Wat zal je de Hollandse pot missen ........
    Het is wel een speciale belevenis.!
    Dit vergeet je je hele leven niet !
    Hier alweer de kortste dag voorbij.
    Op naar oud en nieuw !
    We nemen een extra slokje champagne (?!) op jouw avontuur in Nepal.
    Joke, geniet van alles.!!

Lieve groetjes Mike en Tonny

• 03 Januari 2013 - 11:00

Dick Van Pelt:

Gelukkig Nieuwjaar!
    Heb je er toch nog even aan gedacht dat wij inmiddels in 2013 zijn aanbeland?
    Is het bij jullie nu ook veel kouder dan normaal? Vanmorgen op teletekst het volgende bericht:

Teletekst do 03 jan
    Kort nieuws buitenland

In het noorden van India zijn meer
    dan honderd mensen,vooral daklozen,om
    het leven gekomen door ongewoon lage
    temperaturen.In Uttar Pradesh is het
    iets boven het vriespunt,bijna tien
    graden kouder dan normaal.In New Delhi
    was het gisteren 9 graden.Zo koud is
    het er in ruim 40 jaar niet geweest.

• 31 Maart 2013 - 17:03

Nancy Snoey Kiewit En André Zeeleberg :

hallo lieve joke ik heb nu pas nu jou sit al die tijd wist ik het niet nooit gevraagt en nu heb ik het ik klikte klaas en wilma fijn op goole en op eens heb ik jou sit ongelooflijk wat een mooie sit en wat een goed reisverslag zeg lieve joke beter laat dan nooit zeggen ze jij heb goed werk gedaan in nepal ik en andré zijn heel erg trots op jouw dat jij op een school heb gewerkt zo nou beste joke heb ik ook een verhaal geschreven groetjes van nancy en andré