Wat een andere wereld! - Reisverslag uit Shigatse, China van Joke Burg - WaarBenJij.nu Wat een andere wereld! - Reisverslag uit Shigatse, China van Joke Burg - WaarBenJij.nu

Wat een andere wereld!

Blijf op de hoogte en volg Joke

09 November 2012 | China, Shigatse

Tjongejonge wat een land, Nepal!
Eigenlijk is het met geen pen te beschrijven wat we hier zien, horen en ruiken.
Het feit dat jullie niet eerder iets hoorden, zegt al veel. We zijn nl erg druk bezig geweest met de Nepalese taal en cultuur 3 dagen, regelmatig is er geen elektriciteit en als die er wel is, is er meestal nog geen echte Wifi-ontvangst.
Maar... nu dan wat nieuws.
We maken op dit moment met de hele groep een reis door Nepal. Wat een geweldige natuur en wat een enorme bergen, maar ook wat een vreselijke armoe.Maar bovenal wat een lieve, rustige, ontspannen mensen. Waar je ook maar komt wordt je begroet met "Namastee", daarbij de handen gevouwen. Het lijkt gek, maar wij doen het ook al bijna vanzelf.
We hebben al veel gelopen, van dorpje naar dorpje tussen de rijstterassen door en steeds de inmens hoge bergen als achtergrond. De sneeuwpieken blijven zo indrukwekkend. Wat voel je jezelf toch nietig tussen die reuzen!
Vandaag zijn we uit Kathmandu (200km) naar het oosten gereden. Pokhara is de stad waar we nu zijn. We blijven hier 3 dagen en zullen weer heel wat uurtjes de natuur ingaan en de Himalaya weer volop kunnen bewonderen.
De rit duurde wel 8 uur. Slechte wegen,vol kuilen, hobbels en bobbels en ontzettend veel bochten.En dit is nog wel de hoofdweg, de Highway van Nepal.Onderweg zie je de mooiste tafereeltjes: rijstoogst met hele familie, wassende mensen bij de waterpomp, de schoenmaker aan het werk, de kapper bezig met zijn klant,straatverkoper met zijn mooi opgestapelde fruit .Maar, wat je ook ziet is de vreselijke rommel en de viezigheid. Sommige straten lijken wel vulinisbelten. Honden scharrelen er rond en kinderen zoeken er naar wat bruikbaars.Ook dat is Nepal.
Tot zover nu even mijn verhaaltje; de groep wacht, want we gaan voor de zonsondergang naar het mooie meer.

Hartelijke groetjes en tot 'volgende keer!
Liefs van Joke

P.s. bedankt voor de leuke reacties

  • 09 November 2012 - 12:33

    Ria:

    Hoi Joke, Fijn wat van je te horen, ja geen electriciteit dan kan je niet veel. Het is voor ons niet voor te stellen in wat voor andere wereld jullie zitten. Succes met jullie project, want dat zal wel gauw beginnen!Groeten ons allen, Ria



  • 09 November 2012 - 13:09

    Mary:

    Veel plezier op jullie rondreis voordat het werk begint. blijf je verbazen :)

  • 09 November 2012 - 15:28

    Henk Darphorn:

    Weer een prachtig verhaal!!!
    Veel plezier en Pokhara!!!
    X

  • 09 November 2012 - 21:17

    J.v.d.Burg:

    hallo Joke en Nel,
    in je verslag laat je wel merken dat je alles in de overtreffende trap ziet, ruikt en beleefd.Voor mij is het dan wel duidelijk dat het indrukwekkend is want je hebt toch wel meer iets gezien.Ik denk dat je iedere dag wel mag opschrijven wat je allemaal beleeft.Wij wensen jullie alle goeds voor de komende maanden.
    groeten van ons.

  • 10 November 2012 - 11:53

    Lize:

    Hallo Joke,
    Uit jouw beschrijving merk ik dat je veel te maken hebt met veel tegenstellingen.Wel heel boeiend. Het lijkt mij heel indrukwekkend om in de natuur te lopen. Er komt wel heel veel op je af. Het lijkt mij heel confronterend om de armoede onder de mensen daar te moeten aanschouwen. Verstandig om een paar dagen in een plaatsje te verblijven. Dan kom je even tot rust. Is het niet moeilijk om de taal die daar gesproken wordt te moeten leren? Jij bent nog jong dus dat gaat jou lukken. Joke, ik kijk alweer uit naar het volgende verslag. Groeten van Lize.

  • 10 November 2012 - 13:36

    Mery:

    Hoi Joke en Nel,

    Wat goed weer iets van je te horen! Goh wat maken jullie veel mee!
    Ik heb je vorige verslagen uitgeprint en meegenomen naar "de zaak" . Dat blijf ik doen ,want ook Afra en Martha vinden het leuk iets van je te vernemen.
    We blijven je volgen hoor! Veel plezier, en hou je goed.
    Groetjes
    Mery ( en Afra en Martha natuurlijk)

  • 11 November 2012 - 14:26

    Gerrie:

    Hoi Joke, als het dan in Nederland niet lukt.....volg ik jou op deze manier! dankzij Eise blijf ik op de hoogte van jouw reiservaringen. Wat een indrukken en ervaringen, jouw droom wordt werkelijkheid. Ik volg je met veel plezier, we reizen een beetje met je mee!

  • 11 November 2012 - 16:53

    Marijke:

    Leuk om je zo te kunnen volgem: veraf en toch dichtbij. Ook Eise wees mij op deze mogelijkheid jou te volgen. Ik hoop voor jou dat de techniek jullie niet in de steek laat, zodat we rgelmatig nog wat van je kunnen vernemen.
    Mees Dorleijn gaat woensdag a.s. ook naar Nepal voor drie maanden. Hij gaat werken in een ziekenhuis. Misschien komen jullie elkaar nog wel tegen.
    groeten van Marijke & Dick

  • 11 November 2012 - 17:42

    Ank:

    Lieve Joke, we volgen je belevenissen met heel veel interesse en plezier. Henk herkent veel en wil meteen met mij die kant op. Maar ik lees eerst graag jouw belevenissen. Ik zie je al lekker in de weer en genieten van even lekker "niet westers". Wel heel arm.Ben benieuwd naar je winterervaringen daar. Wel bijzonder zo in deze jaargetijde daar te zijn! Ans van der Salm gaat 16 nov voor een paar weken ook naar Nepal!!! Heel veel liefs ook voor Nel, van Henk en Ank uit Haarlem

  • 11 November 2012 - 23:19

    Jannie :

    Hallo Joke,
    Heel fijn om weer wat van je te horen. Ik wordt haast jaloers als ik je verhalen hoor. De natuur van Nepal heeft me altijd al erg aangesproken. Ben je al een beetje gewend aan de primitieve omstandigheden?
    Ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen straks op de school. Dat zal ook heel bijzonder zijn. Je leert Nepal dan van binnen uit kennen. Met Siep gaat het prima. Hij zit nog vaak op de tafel van jouw terras. Maar hij slaapt lekker in zijn mandje.

    Een lieve groet,
    Jannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

Nog drie weken te gaan, en dan... vlieg ik naar Nepal. In een heel vreemde omgeving pak ik mijn oude beroep weer op. Ver van huis probeer ik ook de kinderen daar weer een stapje verder te brengen. Nu ben ik heel nieuwsgierig naar wat het nieuwe leven me gaat brengen. Hopelijk voel ik me daar snel thuis. Om ook alle familie en vrienden in Nederland niet uit het oog te verliezen, zal ik zo nu en dan een berichtje via deze site versturen.

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 15357

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 02 Februari 2013

Vrijwilligerswerk in Nepal

Landen bezocht: